سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

دانلود پروژه بررسی انواع مغالطه در مناظرات امام رضا (ع) با سران ادیان

تعداد صفحات:33

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

چکیده

مقدمه

فصل اول - مقدمات

تاریخچه مغالطه

معنای مغالطه

لغوی

اصطلاحی

سبب تحقق مغالطه چیست؟

اهداف مغالطه

گاهی هدف مغالط صحیح است

گاهی هدف مغالط فاسد است

فواید مغالطه

مواد و موضوع مغالطه

اجزای مغالطه

فصل دوم - اجزاء ذاتیه صنعت مغالطه(عمود)

مغالطات لفظی

مغالطه به اشتراک اسم

مغالطه در هیئت ذاتیه‌ لفظ

مغالطه در اعراب و اعجام

مغالطه ممارات

مغالطه ترکیب مفصل

مغالطه تفصیل مرکب

مغالطات معنوی

ایهام انعکاس

اخذ ما بالعرض مکان ما بالذات

سوء اعتبار حمل

جمع مسائل در یک مسأله واحد

سوء تألیف حمل

مصادره بر مطلوب

وضع ما لیس بعله عله

فصل سوم - اجزاء عرضی صنعت مغالطه(اعوان)

فصل چهارم - بررسی مناظرات امام رضا (ع) با سران ادیان

روش شناسی مناظرات امام رضا(ع)

فصل پنجم - مباحث تطبیقی

متن مناظره

تطبیق انواع مغالطات بر متن مناظره

منابع و مآخذ

 

چکیده:

پژوهش ما به چهار بخش تقسیم میشود:

- مقدمات

- بررسی ساختاری مغالطه

- بررسی مناظرات امام رضا (ع)

- مباحث تطبیقی

در بخش اول پژوهش ابتدا توضیحی درباره معنای مغالطه، اغراض آن، فایده این صناعت، موضوع صناعت مغالطه و اجزاى این صناعت بیان خواهیم کرد تا خوانندگان ابتدا با کلیت این بحث آشنا شوند.

قسمت بعدی اختصاص به بررسی انواع مغالطه و توضیحات و تعاریف هر یک از آن ها دارد. ما در این قسمت برای هر یک از مغالطات (لفظی و معنوی) مثالهایی را مورد بررسی قرار میدهیم. فایده‌ یادگیری انواع مغالطات این است که ما در دام مغالطه گرها نمی افتیم و همچنین خود و دیگران را از به کار بردن مغالطه حفظ میکنیم.

در این قسمت از پژوهش به بررسی مناظرات امام رضا (ع) میپردازیم. در واقع حضرت رضا (ع) در مناظرات خود با سران ادیان به دنبال برتری جویی نبودند و با استفاده از عنصر عقل و منطق به اثبات حقانیت اعتقادات اسلامی میپردازند.

در بخش چهارم این پژوهش نیز به بررسی تطبیقی مغالطه بر قسمتی از مناظرات امام رضا(ع) با سران ادیان میپردازیم.

دانلود پایان نامه مینی PLC

تعداد صفحات:114

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

چکیده

ابزار دقیق هوشمند

سنسورها و عملگرها

کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی

سیستم های نمایش، سوپر و ایزری و مدیریت

طرح سیستم  PLC

واحد پردازنده مرکزی

پردازشگر

حافظه

منبع تغذیه

برنامه مونیتور (PROGRAM MEMORY) PM

مدول های ورودی و خروجی (I/O)

مدول خروجی

بدنه و قفسه

اجزاءکنترلی PLC

مدارات Modem

مدارات Driver/Regulator

مدارات Receiver

کارت های کنترلی I/O

WATCHDOG TIMER

تقویت کننده های عملیاتی (OP-AMP)

تقویت کننده های ایزولاسیون

واحدهای اختیاری

چاپگر

ساختمان و طرز کار توربین

سیستم کنترل هوای ورودی AIR FLOW CONTROL

محفظه احتراق

شیر تخلیه هوا COMPONENTS

توربین کمپرسور Gas Turbine

توربین نیرو Power Turbine

مراحل عملکرد توربین

مراحل استارت

سیستم های کنترل توربین

وسایل جانبی سیستم کنترل توربین

واحد واحد اندازه گیری سرعت

اندازه گیری دما

اندازه گیری ارتعاش

تنظیم سوخت

کنترل سرعت و حرارت توربین

سیستم مونیتورینگ HMI

شرح سیستم کنترل توربو ژنراتورها

سخت افزار و نرم افزار

مشخصات سیستم

مشخصات کابینت ها

کابل ها

جعبه های اتصال

مشخصات و مزایای سیستم های کنترل داخلی

کنترلگرها (PLC)

شبکه های ارتباطی

ایستگاه های اپراتوری و نرم افزار HMI

برنامه ریزی کنترلگرها و برنامه HMI

گرداننده جدید شیر کنترل (Control Valve Drive)

ساختار برنامه کنترلی PLC

PLC زمان سنجی چرخه

حالت Run/Stop

حافظه برنامه Program Memory

شناخت PLC های زیمنس

ساختار نرم افزاری برنامه ها

ساختار فیزیکی plc500

فهرست منابع

 

چکیده:

بشر همواره به فکر استفاده از ابزارها و روش هایی است که نقایص فیزیکی و ذهنی خود را مرتفع ساخته و به یک تکامل نسبی در این خصوص نایل گردد و حداکثر بهره جویی را در مقاطع زمانی مشخص با هزیه کمتر و کیفیت بالاتر کسب کند.

استفاده از وسایل اندازه گیری و کنترل به منظور صرفه جویی در بکارگیری نیروی انسانی، افزایش دقت و در جهت تامین ایمنی کارکنان و تاسیسات هر روز روند روبه رشدی دارد. هرچند که سیستم های کنترلی نیوماتیکی و الکترونیکی، در جهت عدم وابستگی، مناسب است اما به دلیل تکامل صنعت، دستگاه های قدیمی از رده خارج شده و استفاده از دستگاه های جدید کنترلی و هوشمند اجتناب ناپذیر میگردد. امروزه با مطالعات و بررسی های فراوان و پیشرفت در تکنولوژی دیجیتال و بهره گیری از پروتکلهای مخابراتی، سیستم های کنترل جدیدتری ارائه میگردد که امتیازات بیشتری نسبت به گذشته داشته و به سرعت جایگزین سیستم های آن ها میگردند.

در مجموع، به کارگیری کلیه عناصر ابزارها و جریان هایی که در فرآیند یک صنعت منجر به افزایش بهره وری و یا بهینه سازی تولید محصول به هر لحاظ میگردد، پدیده ای است به نام اتوماسیون صنعتی؛ که اهداف زیر را دنبال می کند:

1- بهینه سازی تولید محصول و یا جریان فرآیند

2-رعایت کلیه شاخصهای استاندارد با استفاده از منابع آماری تجربی

3-بالا بردن حفاظت و امنیت سیستم، با استفاده از ابزارهای مناسب و برنامه ریزی شده

4-استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به جای نیروی انسانی متخصص

نقش نیروی انسانی در اجرای خودکار فرآیند که در تمام مراحل فقط کاربرد ماشین آلات و ابزار کنترلی و اپراتوری اجرای عملیات توسط دستگاه هاست.

5-کاهش زمان در تصمیم گیری و کنترل فرآیند

6-کاهش هزینه در پژوهش، تولید و عملیات

دانلود پروژه حقوق مالکیت معنوی و انتقال فناوری

تعداد صفحات:20

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

چکیده

مقدمه

تعریف حقوق مالکیت های معنوی

مراجع رسیدگی به حقوق مالکیت معنوی

حقوق مالکیت معنوی و انتقال تکنولوژی

اقسام حقوق مالکیت معنوی

اجزای مالکیت صنعتی

اختراع

تعریف اختراع

حق اختراع

شرایط ثبت اختراع

تازگی

گام ابتکاری

کاربرد صنعتی (قابلیت استفاده در صنعت)

ورقه اختراع

واگذاری حق اختراع در قرارداهای انتقال تکنولوژی

دانش فنی

اقسام دانش فنی

دانش فنی محصول

دانش فنی ساخت

دانش فنی فرآیند

دانش فنی به شکل مجموعه ای از اطلاعات

انتقال مدارک

حفظ اسرار

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 

چکیده:

بخش اعظم رشد اقتصادی یک کشور در گرو رشد و توسعه تکنولوژیک آن است و انتقال تکنولوژی به معنی زنجیره ای منظم از فعالیت های هدفمند جهت به کار گیری مجموعه عناصر تکنولوژی در مکانی به جز مکان اولیه است و ایجاد آن گام مهمی در مسیر صنعتی شدن و توسعه اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه که قادر به تولید تکنولوژی های پیشرفته نیستند، به شمار میرود.
نیازهای مادی و سطح زندگی در جامعه امروز به شدت ارتقا یافته است. پیشرفت علم و فناوری تقسیم کار در اجتماع را ناگزیر ساخته است و تقریبا کسی نمیتواند همزمان با پرداختن اصولی و عمیق به تلاش های فکری جهت خلق تکنولوژی نوین به اشتغال و کسب درآمد از مشاغل معمول نیز بیاندیشد. پس برخلاف گذشته آثار فکری ارزش مادی نیز پیدا کرده اند و بعنوان اصلی ترین راه تامین نیازهای مادی پدید آورندگان شناخته میشوند. از سوی دیگر پیشرفت و تنوع روز افزون وسائل ارتباطی این سرمایه ها را که نقش مهمی در توسعه تمدن، فرهنگ، اقتصاد و صنعت بشری ایفا میکنند، در معرض خطرات بزرگی قرار داده است. به همین خاطر دولت ها و ملت های صاحب تکنولوژی روز دنیا به تدوین قوانین و دستورالعمل هایی جهت حمایت و نظارت بر مالکیت های معنوی خالقان تکنولوژی پرداخته و کشورهای دیگر را هم به متابعت و پیروی از این قوانین وا داشته اند.
در این مقاله پس از تعریف حقوق مالکیت معنوی به توصیف و تبیین اهم جنبه‌های حقوق مالکیت های معنوی در رابطه با انتقال تکنولوژی پرداخته میشود.

دانلود پایان نامه بررسی میزان همکاری اولیا با مدارس دوره ابتدایی

تعداد صفحات:87

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

چکیده

نتایج چکیده

فصل اول - طرح تحقیق

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت تحقیق

اهداف پژوهش

هدف کلی

اهداف جزئی

فرضیه‌ها و پرسش های تحقیق

تعریف اصطلاحات

اولیا

همکاری

عدم همکاری

خانواده

آموزش

آموزش خانواده

انجمن اولیاء و مربیان

اولیاء

دبستان

فصل دوم - ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

مقدمه

تاریخچه ارتباط و همکاری اولیاء و مربیان

اهمیت و ضرورت ارتباط اولیا و مربیان مدرسه

اهمیت تعلیم و تربیت

شورا و مشارکت در محیط های آموزشی

انجمن اولیاء و مربیان واقعیت ها و ضرورت ها

اهداف انجمن اولیاء و مربیان

وظایف انجمن اولیا و مربیان

نظریه روان شناسان جامعه شناسان در مورد تعلیم و تربیت

جایگاه خانواده در تربیت کودکان

جایگاه انجمن اولیاء و مربیان در نظام تعلیم و تربیت

جذب همکاری اولیاء و مربیان و ایجاد رابطه حسنه با اولیاء

مدرسه باید دارای فعالیت های تربیتی فوق برنامه باشد

مدرسه باید با خانه پیوند تربیتی و آموزشی داشته باشد

جو مطلوب سازمانی در مدرسه

تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع در داخل کشور

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

فصل سوم - روش تحقیق

مقدمه

جامعه آماری

نمونه آماری

ابزارهای اندازه گیری

روش آماری

فصل چهارم - تجزیه و تحلیل اطلاعات

بخش اول : بررسی توصیفی پرسشنامه تحقیق

فراوانی و درصد توزیع مورد مطالعه به تفکیک شغل

فراوانی و درصد توزیع مورد مطالعه به تفکیک جنسیت

فراوانی و درصد توزیع مورد مطالعه به تفکیک مدرک تحصیلی

فراوانی و درصد توزیع مورد مطالعه به تفکیک سن

فراوانی و درصد توزیع نمونه مورد مطالعه به تفکیک تعداد فرزند

فراوانی و درصد توزیع نمونه مورد مطالعه به تفکیک وضعیت درسی فرزندان

پرسش (1) پرسش نامه تحقیق

پرسش (2) پرسش نامه تحقیق

پرسش (3) پرسش نامه تحقیق

پرسش (4) پرسش نامه تحقیق

پرسش (5) پرسش نامه تحقیق

پرسش (6) پرسش نامه تحقیق

پرسش (7) پرسش نامه تحقیق

پرسش (8) پرسش نامه تحقیق

پرسش (9) پرسش نامه تحقیق

پرسش (10) پرسش نامه تحقیق

پرسش (11) پرسش نامه تحقیق

پرسش (12) پرسش نامه تحقیق

پرسش (13) پرسش نامه تحقیق

پرسش (14) پرسش نامه تحقیق

پرسش (15) پرسش نامه تحقیق

پرسش (16) پرسش نامه تحقیق

پرسش (17) پرسش نامه تحقیق

پرسش (18) پرسش نامه تحقیق

پرسش (19) پرسش نامه تحقیق

پرسش (20) پرسش نامه تحقیق

پرسش (21) پرسش نامه تحقیق

پرسش (22) پرسش نامه تحقیق

پرسش (23) پرسش نامه تحقیق

پرسش (24) پرسش نامه تحقیق

بخش دوم : پاسخ به پرسشهای پژوهش

پرسش اول تحقیق

پرسش دوم تحقیق

پرسش سوم تحقیق

پرسش چهارم تحقیق

پرسش پنجم تحقیق

پرسش ششم تحقیق

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

مقدمه

بحث و نتیجه گیری

یافته های جانبی تحقیق

پیشنهادات

محدودیت های تحقیق

منابع تحقیق

پیوست ها (پرسش نامه تحقیق)

 

چکیده:

بطور کلی هدف از انجام این تحقیق پاسخگویی به سؤالات ذیل است.

1) بررسی مهم ترین علل میزان همکاری اولیاء با مدرسه چیست؟

2) یافتن روشهای مطلوب برای افزایش همکاری اولیاء با مدرسه

3) بررسی موثرترین روش برای افزایش همکاری اولیاء با مدرسه

4) بررسی راههای گسترش دیدگاه مساعد نیست به همکاری آنها با مدرسه

5) بررسی اهم وظایف اولاد در مقابل مدرسه

6) بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده و موثر در عدم همکاری اولیاء با مدرسه

در این بررسی منظور از میزان همکاری اولیاء با مدرسه، همکاری با عدم همکاری آنها در کلیه موارد درسی، خدماتی، فرهنگی و مادی و... هستند.

گروه نمونه تحقیق عبارت است از 150 نفر از اولیاء دانش آموزان که بطور کاملا تصادفی انتخاب شده‌‌اند.

روش آماری، روش توصیفی و روش جمع آوری اطلاعات عبارت از یک پرسش نامه 5 درجه‌ای که این مقیاس حاوی 24 سوال می‌باشد.

جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق و تجزیه و تحلیل به دست آمده از روش آماری خی2 و درصد و رسم نمودار استفاده شده است.

 

مقدمه:

با گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش، صنعت و تکنولوژی شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه دگرگون شد. بینش‌ها و نگرش‌های فرهنگی و فلسفی تغییر یافت و تقسیم کار و تحصیل موجب پیچیدگی و تنوع بیشتر زندگی گردید و به دنبال این تحولات نظام آموزش و پرورش دستخوش دگرگونی شد.

آموزش مهارت های فنی، علمی و تخصصی به بیرون از محیط خانواده انتقال یافت و این فکر را به وجود آورد که آموزشگاه ها و مراکز آموزشی میتوانند جایگزین خانواده در امر آموزش و پرورش دانش آموزان گردند.

بررسی و مطالعاتی که توسط مربیان علوم تربیتی و روان شناسان و جامعه شناسان در این موارد انجام شده بازگشت دوباره به اهمیت جایگاه خانواده در جامعه و نقش حساس آن در تربیت کودکان و نوجوانان را با بهره مندی از شیوه های تازه بر رشد روانشناسی تربیتی مورد تایید قرار میدهد.

خانواده ها باید بیاموزند که فرزندان محصول تربیتی والدین هستند و شخصیت آنان که نسل آینده را تشکیل میدهند در محیط خانواده قالب پذیر میشود.

هدف آموزش خانواده باید این باشد که خانواده با استفاده از شیوه های درست آموزش و پرورش در برخورد رفتاری با فرزندان خود به گونه ای عمل کنند که آنان را برای یک زندگی سالم در آینده تربیت نمایند.

مشغله والدین در بیرون از خانه، دشواریهای زندگی و پیچیدگی های شیوه های آموزش و پرورش که حاصل تحولات سریع اجتماعی است، کارکردهای خانواده را محدود ساخته و موجب گردیده خانواده توانایی برنامه ریزی علمی و سنجیده در آموزش و پرورش نداشته باشد. اما اهمیت خانواده از لحاظ تربیتی در دنیای امروز ضرورت همکاری و هماهنگی موثر آن با آموزشگاه را ایجاب می کند همکاری و هماهنگی مدرسه و تبادل آگاهی ها و تجارب والدین و مربیان و هماهنگی میان والدین و مسئولین آموزشگاه آنان را در شناخت نیازهای معقول و مختلف کودکان و نوجوانان یاری بخشیده و به توانمندی و قابلیت این دو نهاد موثر در چارچوب رفع کمبودها و نیازهای آنان خواهد افزود.

هر چه خانواده به رمز و رموز تربیت و پرورش آگاه تر باشد هماهنگی و همکاری موثر بین مدرسه و خانواده امکان پذیر است و زمینه اجرایی برنامه های مشترک و هدفهای همسان تربیتی این دو نهاد در رابطه با تقسیم کار و تربیت کودکان و نوجوانان آسان تر فراهم میشود.

برنامه آموزش خانواده از موثر ترین اقداماتی است که به خانواده کمک میکند تا در تربیت کودک و نوجوان از لحاظ روحی، عاطفی، اخلاقی و برخورد رفتاری به گونه ای عمل کنند که در همکاری با آن چه درمدرسه از نظر تربیتی سازمان یافته تر انجام میگیرد موفقیت آمیز و تضمین کننده اجتماعی آنان در آینده باشد.

تحقیقات انجام شده ثابت کرده اند که فضای فرهنگی و تربیتی خانه و معیارها و ارزش هایی که پدران و مادران در خانه برقرار میکنند و برداشتهای آنان از مدرسه و در نتیجه همکاری مستقیم با معلمان از جمله مهم ترین و قطعی ترین عوامل موثر در پیشرفت درسی پرورشی و عاطفی دانش آموزان است و همچنین میزان حضور والدین در کلاس های آموزش خانواده گام بسیار مهمی است که میتواند رمز موفقیت آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده باشد.

اخلاقی و فرهنگی خانواده در توانایی تربیت کودکان و نوجوانان و پروردن آن ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و در صورت انجام وظیفه خانواده میتواند از کانون کار و عبادت مرکز تربیت و کانون ایجاد تعالی و رشد باشد.

کودک و نوجوان درس زندگی و انسانیت را در خانواده می آموزد و والدین از این بابت میتوانند همچون کارگزاران الهی در خدمت او باشند.

همکاری و پیوند خانه و مدرسه مدت ها مورد بی توجهی قرار گرفته بود، اما در سه دهه اخیر با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی ثابت شده است که اولیای دانش آموزان میتوانند در آموزش فرزندان خویش نقش موثر و به سزایی را ایفا کنند. در تحقیقات و بررسی های این موضوع به اثبات رسیده است که باید بین اولیاء دانش آموزان و مربیان مدرسه همکاری و هماهنگی تنگاتنگی وجود داشته باشد در غیر این صورت این خلا میتواند در ابعاد تحصیلی و شخصیتی ، اخلاقی، روانی و ... دانش آموزان اثرات نامطلوب و گاها جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. متاسفانه در بعضی از مدارس مناطق محروم به خصوص مدارس حاشیه، اولیاء همکاری و مساعدت لازم و کافی را با مربیان ندارند و این مشکل بستگی به عوامل متعددی دارد که از آن جمله میتوان فقر اقتصادی، فقر فرهنگی و علمی را نام برد. چنانچه اولیا فرزندان خود را به کلی به مدرسه واگذار کنند و از نیاز های تربیتی فرزندان خویش که در چارچوب تربیت عمومی و رسمی نمی گنجد غافل شوند بدون شک نمی توانند امیدوار باشند که فرزندانشان در آینده با هیچگونه مشکل درسی، شخصیتی روبه رو نخواهند شد. اگر معلین و مربیان فکر میکنند بدون یاری جستن و هماهنگی با خانواده ها در آموزش و تربیت دانش آموزان و شکوفا سازی درست استعدادهای آنان موفق میشوند سخت در اشتباه هستند.

رشد شخصیتی و تحصیلی دانش آموزان قبل از هر چیز مستلزم برخورداری آنان از یک فضای متعادل و هماهنگ در خانه و مدرسه است. محیط خانواده میتواند الگوهای رفتاری احساس و تفکر را به کودکان بیاموزد و در آنان انگیزه و رغبت برای تحصیل و کسب علم را فراهم سازد. همکاری مستمر اولیاء با مدرسه باعث رشد شخصیتی و تحصیلی نونهالان خواهد شد و برای این کار باید از فعالیت خوب انجمن و اولیا و مربیان و هم چنین جلسات آموزش خانواده درجهت نیل به این هدف، کمال استفاده را برد. اعضای انجمن در جذب مشارکت و همکاری اولیا باید جلساتی با آن ها داشته باشد آموزش خانواده نیز در جذب و مشارکت آنان بسیار موثر خواهد بود.

دانلود پروژه نقش شرکت های کوچک در پیشرفت شرکت های بزرگ

تعداد صفحات:17

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

مقدمه

برنامه ریزی بلند مدت منابع انسانی در شرکت های کوچک و متوسط

وظایف کلیدی مدیریت منابع انسانی درشرکت های کوچک و متوسط

جذب و استخدام

نظام حقوق و دستمزد

آموزش و بهسازی نیروی انسانی

درجستجوی ابعاد مناسب

چرخه همیشگی حیات شرکت ها

جهانی شدن و قانون بقای اصلح

تاریخ معاصر شرکت های کشتیرانی و حمل و نقل ایرانی

پیش شرط های ادغام

ورشکستگی، تسخیر و ادغام در بنگاه های کشتیرانی و لجستیک

شنای ایرانیان درخلاف جهت رودخانه

عامل ناسازگاری فرهنگی در پیوندشرکت ها

یک راهکار بومی

پس درآمد

لازمه تلاش برای کار و کارآفرینی بعنوان جوهره اصلی اقتصاد

منابع و ماخذ

 

مقدمه:

مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز دانش است. بی شک عصر حاضر؛ عصر سازمان هاست و متولیان این سازمانها, انسان ها هستند؛ انسان هایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیم ترین منبع یعنی تفکر میتوانند موجبات تعالی، حرکت و رشد سازمانها را پدید آورند. در فضای پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز، آن چه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمان های میشود نیروی انسانی با کیفیت، خلاق و پویاست.

از این رو در عصر حاضر، منابع انسانی عمده ترین دارایی نا مشهود قلمداد میشوند و باید کارکنان را کلید طلایی بهبود کیفیت و بهره وری کلیه فرآیندهای سازمانی دانست. سازمان های پیشرو با تلاش برای جذب، پرورش، نگهداشت و به کارگیری نیروهای زبده مزیتی رقابتی امروز و فردای خود را تضممین میکنند. در این مقاله در مدیریت منابع انسانی در شرکت های کوچک و متوسط میپردازیم. توجه به این مقوله در مدیریت این شرکت ها که در آینده اقتصادی کشور جایگاه ویژه ای دارند، میتواند در این میان مهم به نظر می آید، منابع انسانی بعنوان برجسته ترین عامل مزیت رقابتی در رشد و توسعه کارآفرینی و متعاقب آن تمایز سازمان ها از یکدیگر نقش کلیدی ایفا کرده است. در همین راستا الگوی تعالی سازمانی، توسعه و مشارکت کارکنان و همچنین یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر را جزء مفاهیم بنیادین خود قلمداد میکند و اشاره دارد که سازمانهای پیشرو ، اهمیت روزافزون سرمایه های فکری کارکنان خود را دریافته اند و از دانش آنان در جهت تحقق اهداف اهداف کمی و کیفی خود بهره میبرند.

گری پکر برنده جایزه نوبل در اقتصاد میگوید همانطور که کارخانه ها، ماشین آلات و دیگر سرمایه های مادی بخشی از ثروت ملل شمرده میشوند سرمایه های انسانی نیز بخش دیگری از این ثروت هستند. بدون شک اموری چون فناوری، ائتلاف های جهانی و نوآوری در آینده بر مزیت رقابتی سازمان ها اثر میگذارند اما فراموش نکنیم گردش هر یک از این امور در گرو استعداد و توانایی نیروی انسانی است و بنابراین به نظر میرسد در آینده مزیت راهبردی و اقتصادی نصیب سازمان هایی خواهد شد که بتوانند در بازار بهتر از سایرین، گروهی متنوع از بهترین و درخشان ترین استعدادهای انسانی را جذب کنند، پرورش دهند و ضمن به کارگیری اثر بخش، نگهداری کنند. امروز شرکت های بزرگ با مشکلات بزرگی رو به رو هستند اما شرکت های کوچک با قابلیت انعطاف بالا و واکنش سریع به متغیرهای محیطی و توانایی بالا در همسویی با نیاز بازار، روز به روز سهم بیشتری از بازار به دست می آورند، این حقیقت بازار کسب و کار در قرن پیش روی ماست. بازار رقابتی تنها به کسانی اجازه بقا میدهد که بهتر و نه الزاما بیشتر کار میکنند. با وجود اهمیت منابع انسانی و لزوما برنامه ریزی برای جذب، نگهداشت و ارتقای توانمندی های نیروی انسانی به دلیل محدودیت ها و نیز عدم نگرش مبتنی بر مدیریت منابع انسانی در شرکت های کوچک و متوسط به این حوزه توجه کافی نمیشود.