سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

دانلود پروژه نگارگری ایران عصر سلجوقی

تعداد صفحات:41
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
تعریفی اجمالی از مینیاتور( نگارگری)
تاریخچه نقاشی در ایران
مکتب های مینیاتور
مکتب بغداد (عباسی)
مکتب سلجوقی
مکتب تبریز (مغول)
جلایریان
مکتب شیراز
مکتب هرات
مکتب بخارا
مکتب تبریز ( صفویه)
مکتب اصفهان
نگارگری قبل از اسلام
نگارگـری پیش از تاریخ در ایران
غارنگـاره های لرستـان میرملاس
غار نگاره های همیان، دوشـه؛ لاخ مـزار
نگـاره های سفالیـن
نقش اندازی بر روی مهـر
نگـارگری دوره هخـامنشیان
ویژگیهای نگارگـری و هنـر بعد از هخامنشیان
جایگـاه نگارگری در هنر اشکـانیان
نگـارگری در دوره سـاسانیان
آثار و بقـایای نقاشی دوره سـاسانیان
نگـارگری و کتاب سازی ساسانیـان
مانی و نگـارگری او
نگارگری ایرانی
پیشینه
مکاتب
مکتب بغداد
پیشینه
فرم شناسی
کتب مکتب بغداد
مکتب سلجوقی
فرم شناسی
کتب مکتب سلجوقی
سفال‌های منقوش مکتب سلجوقی
مکتب تبریز ۱
فرم شناسی
کتب مکتب تبریز ۱
مکتب شیراز(سده ۸)
مکتب جلایری
فرم شناسی
کتب مکتب جلایری
مکتب شیراز(سده ۹)
فرم شناسی
کتب مکتب شیراز(سده ۹)
مکتب هرات
فرم شناسی
کتب مکتب هرات
کمال‌الدین بهزاد (هرات ۲)
فرم شناسی آثار بهزاد
نگارگری مکتب سلجوقی
مکتب سلجوقی
نگارگری
نقاشی اسلامی در دوره سلجوقیان
مکاتب در نگارگری
مکتب بغداد
پیشینه
فرم شناسی
سبک سلجوقی
فرم شناسی
کتب مکتب سلجوقی
مکتب تبریز ۱
فرم شناسی
کتب مکتب تبریز ۱
مکتب شیراز(سده ۸)
مکتب جلایری
فرم شناسی
کتب مکتب جلایری
مکتب شیراز(سده ۹)
فرم شناسی
کتب مکتب شیراز(سده ۹)
مکتب هرات
فرم شناسی
کتب مکتب هرات
کمال‌الدین بهزاد(هرات ۲)
فرم شناسی آثار بهزاد

تعریفی اجمالی از مینیاتور( نگارگری):
واژه مینیاتور که مخفف شده کلمه فرانسوی مینی موم ناتورال و به معنی طبیعت کوچک و ظریف است و در نیمه اوال قرن اخیر و حدودا از دوره قاجاریه وارد زبان فارس شده، اصولا به هر نوع پدیده هنری ظریف ( به هر شیوه که ساخته شده باشد) اطلاق میشود و در ایران برای شناسایی نوعی نقش هایی که دارای سابقه و قدمتی بسیار طولانی است به کار میرود.
این هنر که به اعتقاد اکثر محققان در ایران تولد یافته، بعد به چین راه برده و از دوره مغول ها به صورتی تقریبا تکمیل تر به ایران برگشته و هنرمندان ایرانی تلاش بی شائبه را صرف تکمیل و توسعه آن کرده اند از جمله هنرهایی است که قابلیت به تصویر در آوردن تمامی طبیعت را در قالبی کوچک دارد. اما نباید چنین پنداشت چون مقیاس تصاویر در مینیاتور سازی بسیار کوچک است، بنابراین تنها بخش کوچکی از طبیعت را می توان در این تابلوها تصویر نمود، یا چون الهام بخش مینیاتوریست طبیعت است، وی ناچار می باشد فقط مناظری از طبیعت را ترسیم کند. بلکه کوشش در ایجاد و القای هر چه بیشتر زیبایی و تفهیم آن صفت ویژه ست که مینیاتور سازی را از سایر انواع نگارگری ایران جدا میکند و مینیاتوریست هنرمندی است که آن چه را خود می اندیشد یا می پندارد که بیننده علاقمند به دیدن آن است تجسم می بخشد و به هیچ وجه تابع مقررات و قوانین حاکم بر فضای نقاشی نیست.
مینیاتورهای امروز ایران، همان نقاشی کلاسیک اروپا (سبک امیرسیونیسم و به دنبال آن شیوه های مدرن نقاشی اروپایی) است و هرچند گروهی نوشته اند که به هنگام ظهور اسلام، ایرانیان در هنر نقاشی دارای سنتی کهن بوده اند. اما هیچ سند معتبری که این ادعا را ثابت کند در دست نیست و اصولا این گونه اظهارنظر کردن بیشتر منطبق بر واقعیت است که مکاتب مینیاتورهای ایرانی، از قرون بعد از اسلام آغاز شده و در قرون اولیه بعد از ظهور اسلام، هنر ایران با ابتکاراتی در خطوط عربی تداوم یافته و بهترین نسخه های قرآن کریم را هنرمندان مبتکر ایرانی نوشته اند و به تزئین و تذهیب مصحف شریف پرداخته و طلاکاری حواشی و سرلوحه قرآن و طرح های اسلیمی و ختایی و گردش های ترکیب بندی آن ها را به شیوه مخصوصی که امروزه آن را استیلیزه مینامیم ابداع کردند و در ادامه این ابداع و ابتکار، نقاشی براساس متن کتب و نوشته ها نیز رواج یافت که مینیاتورهای مکتب بغداد سر آغاز آن است. مکتب بغداد، از آن جهت که نوعی نقاشی بدوی است تا حدودی نشان از فقدان مهارت و قدرت هنری سازندگانش دارد و بیشتر در بردارنده قصه ها و روایات مذهبی است. هنرمندان مکتب بغداد، اکثر ایرانی بوده اند و معمولا نیز به سفارش و دستور روسای قبایل عرب کتب خطی را با ذوق خود تزئین میکردند و روش کار آن ها به اکثر نقاط دور و نزدیک ایران راه یافته بود و تا دوران سلجوقیان که نقاشی ایران ترقی محسوسی کرد ادامه یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.