تعداد صفحات:28
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
تعاریف، وظایف و مسئولیت ها
بخش 1: تعریف اصطلاحات
سیستم
روش
شیوه یا متد
تعریف تجزیه و تحلیل سیستم ها
مفروضات (داده ها)
تعریف اطلاعات
تعریف فرم
بخش 2: وظایف و مسئولیت ها
دلایل آغاز تجزیه و تحلیل سیستم ها
فواید تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها
تحلیل گر سیستم کیست؟
تحلیل گر سیستم و نقش او در فرآیند تجزیه و تحلیل و طراحی سستم
فصل دوم
مراحل تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها
مرحله یکم: شناخت مشکل و تبیین آن ها
مرحله دوم: ایجاد فرضیه
مرحله سوم: گردآوری اطلاعات
کتابخانه
استفاده از اسناد و مدارک و بایگانی ها
جداول و نمودارهای سازمانی
مشاهده
مشاهده مستقیم
مشاهده غیرمستقیم
پرسشنامه
پرسشنامه آزاد
پرسشنامه ثابت
مصاحبه
مصاحبه آزاد
مصاحبه منظم
مرحله چهارم: طبقه بندی اطلاعات
جدول
نموادار
نمودار خطی
نمودار میله ای یا ستونی
نمودار دایره ای
نمودار فضایی
نمودارهای سازمانی
مرحله پنجم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
مرحله ششم: نتیجه گیری و ارائه راه حل
نحوه ارائه راه حل
همخوانی با برنامه های سازمان
ارائه چند راه حل به جای یک راه حل
مطابقت با قوانین و مقررات
قابلیت اعمال
تناسب بین هزینه اجرا و منافع حاصله از اجرای طرح
سهولت اجرا
مرحله هفتم: تهیه و تنظیم گزارش
مرحله هشتم: اجرا
مرحله نهم: آزمایش طرح جدید
مرحله دهم: استقرار طرح جدید
روش موازی یا هم زمان
روش تدریجی یا مرحله ای
روش یکباره
روش اجرای آزمایشی
مرحله یازدهم: ارزیابی عملکرد
تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها:
غالب محققان، دانش پژوهان و کسانی که با تکنیک تجزیه و تحلیل سیستم ها و
روش ها آشنایی دارند بر این عقیده اند که برای تجزیه و تحلیل سیستم ها و
روش ها نمیتوان یک تعریف جامع و مانع که معرف صحیح و دقیق آن باشد بیان
کرد. نویسندگان مختلف، با توجه به سلیقه یا منظور خاص خود، این اصطلاح را
تعریف نموده اند:
1:نورمن بریش: تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها عبارتست از مطالعه و بررسی
بمنظور بهبود بخشیدن به سیستم های خدماتی (سرویس دهنده) کنترل کننده و
هماهنگ کننده عملیات یک سازمان. بدین ترتیب، تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش
ها، خطی مشی آینده سازمان را مشخص میکند و با ایجاد یک روش کنترل صحیح،
اجرای دقیق طرح های پیش بینی شده آینده سازمان را تضمین می نماید.
2:آلن دیویس: تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها را یک وظیفه و کار ستادی و
تخصصی تلقی میکند که هدف آن مطالعه، بررسی و بهبود بخشیدن به کلیه سیستم ها
و روش های موجود در یک سازمان است.
نویسنده ای به نام چارلز میکس تعریف خود را به تجزیه و تحلیل مدیریت امور
دفتری محدود میکند و این تعریف بدین گونه است: تجزیه و تحلیل عبارت است از
مطالعه جامع و کامل سیستم ها و روش های سازمان بمنظور بهبود بخشیدن و ساده
کردن تمور دفتری
واضح است که در این تعریف، سیستم ها و روش های اداری و دفتری بیشتر مورد
توجه قرار گرفته و عقیده وی این است که پی بردن به مسائل و مشکلات اداری و
دفتری و بهبود بخشیدن به آن ها در بهبود وضع کلی سازمان، اثر قابل ملاحظه
ای خواهد داشت.
نویسنده دیگری، تجزیه و تحلیل را منحصر به امور اداری میداند آن را چنین
تعریف میکند: تجزیه و تحلیل اداری عبارت است از مطالعه و بررسی مسائل و
مشکلات اداری از نظر وظایف متصدیان مربوطه و روش هایی که برای انجام آن
بکار میرود و کشف عامل پیدایش این علل و طرح و تنظیم پیشنهادهای لازم به
منظور حل آن ها