تعداد صفحات:39
نوع فایل:word
فهرست مطاب:
مقدمه
تاریخچه آجر
تعریف آجر
مراحل ساخت آجر
ویژگیهای آجر
استاندارد آجر در ایران
جایگاه استراتژیک آجر در اقتصاد کشور
انواع آجر و کاربرد آنها
آجر ماسه آهکی
مصالح مورد نیاز جهت تهیه ی آجر ماسه آهکی
بلوک سفالی
آجرهای نسوز
آجرهای سیلیسی
آجرهای آلومینیومی
آجرهای نسوز قلیایی
آجرهای نسوز ویژه
دمای ذوب انواع آجرهای نسوز
آجر سبز
آجر هبلکس
وضعیت مصرف انرژی در صنعت آجر ایران و مقایسه با سایر کشورهای دنیا
وضعیت مصرف انرژی در صنعت آجر کشور
مقایسه شاخصهای مصرف انرژی در صنعت آجر در ایران و جهان
طرح پژوهشی شناسایی و معرفی میراث آجری و مرمت و مطالعات ریخت شناسی و آسیب شناسی
گنبد سلطانیه، اولین بنای عظیم آجری تاریخی ایران
منابع
مقدمه:
آجر یکی از مصالح ساختمانی است که با خلق و خوی بشر بسیار سازگار بوده و در هر دورانی از تاریخ به نوعی مورد استفاده واقع شده است.
از ابتدا که بشر زندگی غار نشینی را پشت سر گذاشته و فکر تهیه سر پناهی در
مغز او ایجاد شد تا خود را از گزند عوامل جوی مانند باد و باران و سرما و
گرما و هجوم جانوران درنده و گزنده محفوظ نگه دارد و همچنین با گذشت زمان و
آغاز برتری جوییهای قبیله ای، بشر به فکر استفاده از مصالحی افتاد که هم
از لحاظ حجم کوچک و قابل حمل باشند و در ثانی از لحاظ شکل طوری باشند که به
توان با روی هم قرار دادنشان مسکنی به شکل مطلوب از لحاظ هندسی و امن
ساخت.
در ابتدا سنگ های کوچک را مورد استفاده قرار داد و بعد از آن به فکر تهیه
آجر افتاد و با آن توانست سر پناه مناسب خود را بسازد و در ادوار بعدی نیز
از آن برای ساختن قلعه و کشیدن دیوارهای آجری بلند به دور شهرها، ساخت پل و
بالاخره ساختن قصرهای پرشکوه استفاده کرد.
تعداد صفحات:60
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
پیشگفتار
مقدمه
مسجد جامع جور جیر
نام و کنیه و لقب صاحب
مدفن صاحب
صحن بزرگ (فضای داخلی)
سر در شمالی مسجد حکیم
سر در شرقی مسجد حکیم
سر در غربی مسجد حکیم
شبستان زیر گنبد
شبستان جنوب شرقی
شبستان جنوب غربی
شبستان زمستانی
محراب شبستان زیر گنبد
منبر
محراب شبستان شرقی زیر گنبد
محراب شبستان غربی زیر گنبد
محراب شبستان زمستانی
ایوان شمالی مسجد حکیم
ایوان جنوبی مسجد حکیم
ایوان غربی مسجد حکیم
ایوان شرقی مسجد حکیم
ایوان شمال شرقی مسجد حکیم
ایوان شمال غربی مسجد حکیم
فهرست منابع
پیشگفتار:
مسجد حکیم اصفهان، یکی از شاهکارهای معماری ایران در دوره اسلامی، مسجدی
است چهار ایوانی با آجرکاری های بسیار متنوع و در حد یکی از بهترین کارهای
معماری دوره صفویه میباشد. این مسجد دارای محرابهای متعدد و متنوع که هر
کدام نسبت به شبستان خود ساخته شده و ایوانهای مرتفع و شبستانهای
تابستانی و زمستانی و طاقنماهاست که با تزییناتی بسیار عالی همراه است.
این مسجد در محلهای قرار گرفته (بازارچه نو انتهای بازار رنگرزان) که دور
از دیدگاه جهانگردان و مشتاقان هنر است و سیاحانی که از گوشه و کنار جهان
به این شهر زیبا سفر میکنند و مشتاق دیدن آثار باستانی اصفهان هستند به
دیدن این مسجد نایل نمیشوند. باید گفت این بیشتر بدین جهت است که راه ماشین
رو ندارد و فاصله این مسجد نسبت به خیابانهای اطراف آن زیاد است و
راهنمایان جهانگردان را نسبت به این امر بی توجه کرده است و از به نمایش
گذاردن این مسجد صرفن ظر میکنند.
یک بررسی کوتاه، نشانگر آن است که افرادی که در کارهای خیر قدم میگذاشتند،
با نیتی پاک و خالی از هر گونه خللی که در آن ها بود و نیز با پایبند بودن
به معتقدات مذهبی که به آن ها اجازه ذرهای کجروی را نمی داد، به کارهای
هنری میپرداختند.
با توجه به اینکه سالها از بنای موردنظر میگذرد و هر کدام از این بناها به
نوبه خود قابل یک بررسی و تعمیق است، که در این جا نمیتوان نام یک یک آن ها
را ذکر کرد، فقط و فقط میتوان از ذوق درونی هنرمندان یاد کرد.
با زیر و رو شدن تاریخ و دست به دست شدن حکومتها و به سامان رسیدن هر
حکومتی، تغییراتی پیدا میشد که گاه باعث تشویق هنرمندان میگردید و گاهی به
رکود این بازار کمک میکند. هرچه این تغییرات از نوسانات و گسستگی کمتر
برخوردار بود، پیشرفت و برتری هنر خود را بهتر نمایان میکرد. حکومتهایی
بودند که هنرمندان را به دور خود جمع میکردند و با تشویق و آماده نمودن و
سایل کار آن ها و مراوده بیشتر با هنرمندان دیگر سرزمینها و کمک آن ها به
ابداع هنری برتر میپرداختند.
معماری ایران که از فرهنگ خاصی برخوردار است، گویای تمدن این مرز و بوم از
دیر زمان بود و مانند معماری همه جهان که بازگو کننده اندیشههای آن سرزمین
میباشد و از فرهنگ مردم آن دیار سرچشمه گرفته است، سخن میگوید.
تعداد صفحات:29
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
برخی از عناصر
در
کوبه و حلقه
آستانه
سکو
سر در
در و پنجره در معماری ایران
اجزا در
روزن
جامخانه
شباک
فخر و مدین
دار آفرین
ارسی
اندازه در و پنجره
پنجره
در – پنجره
پنجره ارسی
عناصر پیرامون پنجره
بالکن و نحوه استفاده از آن
منابع
برخی از عناصر:
فضاهای ورودی طراحی شده بسیاری از بناهای بزرگ و متوسط علاوه بر فضاهای
نامبرده، دارای عناصر متعددی هستند که در این بخش به صورت اجمالی به بعضی
از آنها اشاره میشود.
در:
در ورودی یکی از عناصر مهم فضای ورودی به شمار می آید که کارکرد اصلی آن
کنترل ارتباط میان فضای درونی بنا و فضای بیرون از آن است. ابعاد و تناسبات
در ورودی هر بنا با نوع و کارکرد آن بنا متناسب است. البته برخی از مساجد
نخستین، از جمله مسجد مدینه در ابتدا فاقد در ورودی بودند و فضای ورودی در
آنها تنها شامل یک درگاه میشد. ناصر خسرو قبادیانی (قرن پنجم هجری) درباره
ورودی های مسجدالحرام چنین گفته است: (مسجد حرام را هیجده در است، همه به
طاق ها ساخته اند بر سر ستون های رخام، و بر هیچ کدام دری ننشانده اند که
فراز توان کرد)
جنس در ورودی عموما از چوب و شکل بیشتر آن ها مستطیل بود استفاده از درهایی
که شکل آن ها مستطیل نبود، بیشتر از دوره قاجار معمول شد. اهمیت در ورودی
بعضی از فضاهای مذهبی یا عمومی چنان زیاد بود که سطح روی آنها را با گره
سازی، منبت کاری تذهیب، نقاشی، میناکاری یا کتیبه نگاری مزین میکردند.
تعداد صفحات:29
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
آفتابگردان
تاریخ کشت
روش کاشت
آبیاری
تبخیر و تعرق در پوشش گیاهی
روش های محاسباتی ETo
روش بلانی کریدل محاسبه شده توسط FAO
محاسبه ضریب گیاهی
محاسبات
نتیجه گیری
منابع
آفتابگردان:
امروزه آفتابگردان از نظر مجموع محصول و تجارت جهانی یکی از دانه های روغنی
عمده جهان محسوب میشود و احتمالا حتی اهمیت آن باید بیشتر شود. این روند
نخست مرهون معرفی ارقام پاکوتاه هیبرید است که میزان بازدهی آن ها بالاست.
این انواع نه تنها میزان روغن را در هر هکتار افزایش داد بلکه امکان کاشت
مکانیزه سودمندتری را فراهم آورد. تاکید بر فواید چربی های اشباع نشده در
غذای انسان، استفاده از روغن آفتابگردان را در روغن های خوراکی و غذاهی
پختنی افزایش داد.