سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

دانلود پروژه ضمان عاقله

تعداد صفحات:38
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
گفتار اول - سابقه تاریخی ضمان عاقله
گفتار دوم - جایگاه ضمان‌ عاقله در اسلام
گفتار سوم - معنای ضمان عاقله
بخش اول) ماهیت ضمان
بخش دوم) معنای عاقله
گفتار چهارم - مسئولیت عاقله
فصل اول) ضمان در انواع قتل
فصل دوم) تفاوت حکم تکلیفی و وضعی
فصل سوم) ضمان عاقله حکم وضعی است یا تلکیفی؟
گفتار پنجم - عاقله‌ به چه کسانی میگویند؟
گفتار ششم - آیا در غاقله غنی معتبر است؟
فصل اول) مقدار توزیع دیه
فصل دوم) مسئولیت عاقله در جراحت ها
گفتار هفتم - اصل شخصی بودن مجازات ها
گفتار هشتم - علت تحمیل دیه بر عاقله
نتیجه
گفتار نهم -  نظرات فقها
گفتاردهم - آیا ضمان عاقله امروزه قابل اجرا میباشد. یا نه؟
منابع و مآخذ


مقدمه:
شرح و نقد و بررسی قوانین و مقررات بمنظور دقت بیشتر در تفضیل و تکمیل آن ها و رفع نواقص و اصطلاحات امری ضروری میباشد.
بدیهی است باید مورد عنایت و توجه دانشکده‌های حقوق و اساتید قرار گیرد چون یکی از منابع نظامی حقوقی هر کشور عقاید دانشمندان حقوق آن کشور است گرچه تاثیر دکترین در نظام های حقوقی قابل توجه نیست و به راحتی مورد توجه قانون گزاران و کارگزاران قرار نمیگیرد. اما گذشت زمان متصدیان امر را وا‌میدارد برای پیشرفت و تکامل جامعه به نظریات و تحقیقات علمای حقوق جامعه عمل بپوشانند.
با در نظر گرفتن این واقعیت که تحولات ناشی از انقلاب اسلامی و حاکم شدن این نظر که همه قوانین و مقررات میبایست بر پایه موازین اسلامی وضع شود بر کسی پوشیده نیست نوعی سیستم فضایی جدید به وجود آمده است خصوصاً در حقوق کیفری بسیاری قوانین عوض شده و یا نسخ گشته است و قوانین جدیدی که ریشه در فکر اسلامی و فقه شیعه دارد ایجاد شده است.
یک سلسله مسائل حقوقی در قانون مجازات اسلامی تصویب شد و برای اجراء به محاکم فرستاده شده است که برای بسیاری از حقوقدانان و جامعه تازگی داشته است در بعضی موارد با موجی از اعتراضات مواجه شده است و سوالات انبوهی را در ذهن به وجود آورده است اولین مشکلی که در اذهان عمومی ایجاد کرده است کیفیت اجرای آن است و آیا اصولاً در جامعه امروزی قابلیت اجرا را دارد یانه؟ قوانین فراوانی وجود دارد که هنوز جواب قاطع و روشن به این سوالات داده نشده است از جمله قسامه، و ناهمگون موارد دیات با متقضیان زمان و ضمان عاقله و...
با توجه به این مقدمه کوتاه باید اذعان داشت که جامعه کنونی ما اقتصادی نوین از دکترین حقوق اسلامی را دارد که نمیتوان به آسانی از کنارش گذشت و اهمیت آن زمانی بیشتر میشود که قانون گزاران ناچار باشند مبانی حقوقی خود را در وضع قوانین در چارچوب مذهب خاصی طرحریزی کنند و عدول از آن و وضع خودسرانه قوانین را نامشروع بدانند و جامعه پذیرای چنین قوانین نباشد. مشکل زمانی بیشتر به چشم می آید که در طول قرن ها این قوانین در جامعه جامع عمل نپوشیده و فقط در کتاب ها و حجرات مدارس علمی مورد بررسی قرار میگرفت و مشکل تر از آن است که علماء بخواهند همان دستورات اسلامی را به شکل ترجمه به صورت قانون در‌آورند و برای اجرا به محاکم بفرستند و بخواهند به واسطه همان قوانین جامعه فعلی را اداره کنند غافل از شرایط زمانی و مکانی بسیاری از این قوانین و دستورات را موضوعاً از قابلیت اجراء خارج کرده است و جزء قوانین گذشته با شرایط خاص آن زمان بوده است و امروزه قابلیت اجرا را ندارد بعنوان مثال در کتاب های فقهی با بحث عتق رقبه مواجه میشویم که دستورات و احکام شرعی زیادی را به خود اختصاص داده از جمله کیفیت برخورد با رقبه و شرایط به ملک در‌آوردن و آزادی رقبه... و قوانین خاص ذمه و فرزند آن و احکام ازدواج با امه که هنوز هم در رساله‌های علمیه‌ بعنوان کفاره روزه قضا و مسائل دیگر بحث عتق رقبه بیان میشود که البته امروزه این مطلب به طور کلی وجود ندارد و در بلاد مختلف یکسان نبوده است حتی در آن زمان نیز در ایران چیزی به نام برده‌داری و بردگی نبوده است تا چه رسد امروزه که در جامعه اسلامی چنین مطلبی نیست.
یکی از مسائل مهمی که در قانون مجازات اسلامی مطرح گردیده است و بعد از انقلاب تصویب شده است ضمان عاقله است.
این مساله گرچه زمان پیامبر (ص) و در جامعه عرب قابل اجراء بوده است ولی تاکنون در جامعه ما با این که در قانون مجازات اسلامی آمده است عمل نشده است و در محاکم دیده نشد که کسی یا کسانی بعنوان ضمان عاقله محکوم به پرداخت دیده شده باشد. و بدواً این طور بنظر میرسد که با مقتضیات زمان هماهنگ نمیباشد.
آن چه ما در این تحقیق در صدد آن هستیم بررسی کیفیت تقنین و علت آن در دین مبین اسلام و این که آیا در جامعه کنونی ما قابل اجرا است؟ و همینطور در مورد نقد و بررسی این قانون میباشد.

دانلود پایان نامه بررسی آگاهی از میزان رضایت شغلی و علاقه به کار معلمان دوره ابت

تعداد صفحات:158
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف اصطلاحات و واژه های پژوهش
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
رضایت شغلی
نظریه های رضایت شغلی
عوامل انتخاب شغل
فرصت های شغلی بعنوان عامل موثر در انتخاب شغل
عوامل موثر بر رضایت شغلی
اهمیت تکلیف
مهارت در کار
انواع رضایت شغلی
پیامدهای رضایت شغلی
اهمیت اجتماعی و تربیتی رضایت شغلی
دلایل عدم رضایت شغلی معلمان
رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان
رضایت شغلی و ترک خدمت و عوامل موثر بر آن
سیاست ارزیابی عملکرد کارکنان و تاثیر آن بر رضایت شغلی
ترک خدمت
ابعاد ترک خدمت
وقتی رضایت شغلی نباشد
نظریه های انتخاب شغل
نظریه های موفقیت شغلی و مفهوم آن
شرایط کار
عوامل مناسب برای کار
اهداف بهداشت روانی در محیط کار
روشهای ارزیابی رضایت شغلی
ارتباط رضایت شغلی با عوامل متعدد محیط کار
ارتباط رضایت شغلی و علاقه به کار
تحول تحقیقات در زمینه رضایت شغلی
رضایت شغلی و عملکرد سازمانی
غیبت ها
تخلف و اختلاس
عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان
سن
میزان تخصص و حرفه
اندازه سازمانی
تحقیقات انجام شده
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
جامعه آماری
نمونه آماری
روش نمونه گیری
ابزار پژوهش
روش جمع آوری اطلاعات
روش آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
بخش اول – بررسی توصیفی پاسخ های معلمان
مقدمه
سوال یک) پرسشنامه
سوال دو) پرسشنامه
سوال 3) پرسشنامه
سوال 4) پرسشنامه
سوال 5) پرسشنامه
سوال 6) پرسشنامه
سوال 7) پرسشنامه
سوال 8) پرسشنامه
سوال 9) پرسشنامه
سوال 10) پرسشنامه
سوال 11) پرسشنامه
سوال 12) پرسشنامه
سوال 13) پرسشنامه
سوال 14) پرسشنامه
سوال 15) پرسشنامه
سوال 16) پرسشنامه
سوال 17) پرسشنامه
سوال 18) پرسشنامه
سوال 19) پرسشنامه
سوال 20) پرسشنامه
سوال 21) پرسشنامه
سوال 22) پرسشنامه
سوال 23) پرسشنامه
سوال 24) پرسشنامه
سوال 25) پرسشنامه
سوال 26) پرسشنامه
سوال 27) پرسشنامه
سوال 28) پرسشنامه
سوال 29) پرسشنامه
سوال 30) پرسشنامه
بخش دوم – پاسخ به فرضیه های تحقیق
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
خلاصه نتایج
پرسشنامه
بررسی فرضیه های تحقیق
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
نتیجه گیری
پیشنهادها
محدودیت ها و مشکلات اجرای پژوهش
منابع و مآخذ
پیوست ها
پرسشنامه رضایت شغلی

فهرست جداول:
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 1 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 2 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 3 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 4 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 5 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 6 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 7 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 8 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 9 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 10 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 11 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 12 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 13 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 14 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 15 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 16 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 17 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 18 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 19 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 20 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 21 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 22 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 23 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 24 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 25 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 26 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 27 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 28 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 29 پرسشنامه
توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به پرسش 30 پرسشنامه

فهرست نمودار‌ها:
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 1 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 2 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 3 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 4 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 5 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 6 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 7 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 8 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 9 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 10 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 11 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 12 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 13 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 14 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 15 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 16 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 17 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 18 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 19 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 20 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 21 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 22 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 23 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 24 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 25 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 26 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 27 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 28 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 29 پرسشنامه
نمایش درصدی پاسخها به پرسش 30 پرسشنامه

چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان بررسی بررسی آگاهی از میزان رضایت شغلی، علاقه به کار معلمان دوره ابتدایی شهرستان فامنین در سال تحصیلی 91-90 صورت گرفته است.
جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان فامنین در سال تحصیلی 91-90 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری ساده 60 نفر از آن ها بعنوان نمونه انتخاب شده اند.
این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده است.
پرسشنامه این پژوهش شامل 28 سوال بسته سه گزینه ای و نیز دو سوال 10 گزینه ای بوده است.
محقق پس از اجرای پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات به یافته های زیردست یافته است:
بین تجربه و میزان رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد. بین نوع مشاغل و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد. بین خودسنجی افراد و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.

مقدمه:
شاید بتوان گفت از مهم ترین ارکان پایداری و ثبات هر سازمانی رضایت شغلی کارکنان‏ آن است. در حادترین شکل، پایین بودن رضایت شغلی، آمار زیادی غیبت ها، پایین آمدن بازده‏ کار و جا به‏ جایی و انتقال کارکنان را می‏ توان مشاهده نمود. همچنین نارضایتی شغلی‏ می‏ تواند قسمتی از شکایات، کارکرد ناچیز، کالاهای تولیدی نامرغوب، اختلاس و مسائل‏ انضباطی و دیگر مشکلات را موجب گردد. هزینه‏ های نارضایتی شغلی در بعضی موارد ارقام نجومی به بار می‏ آورد.
در مقابل، مدیریت به دنبال رضایت شغلی بالاست، زیرا این پدیده با پی‏امدهای مثبتی که‏ خواست مدیران است، پیوسته است. رضایت شغلی بالا نشان دهنده سازمانی است که به‏ گونه‏ ای خوب و صحیح اداره می‏ شود، و به طور کلی نتیجه‏ ای است که از مدیریت رفتاری‏ کارساز سرچشمه می ‏گیرد.
رضایت شغلی معیاری برای اندازه‏ گیری فضای نیروی انسانی پشتیبان در هر سازمان‏ است. در این پایان نامه سعی داریم ضمن ارائه تعریفی از رضایت شغلی عوامل به وجود آورنده‏ رضایت یا عدم رضایت شغلی را بررسی نموده و همچنین مفاهیم مرتبط به آن را بررسی نمائیم.
قبل از این که به بررسی ریشه‏ های رضایت شغلی و یا عدم رضایت شغلی پرداخته شود لازم است ابتدا به تعریف آن پرداخته تا تصویری روشن از این مفهوم ارائه گردد. سپس‏ به بررسی و توصیف عوامل موثر بر رضایت شغلی یا عدم رضایت شغلی و همچنین‏ اثرات رضایت شغلی در کارکرد منابع انسانی پرداخته شود.
کارآیی و رضایت شغلی از عوامل مهمی هستند که باید در توسعه جامعه صنعتی مورد توجه قرار گیرند. هر فرد سعی داد شغلی را انتخاب نماید که علاوه بر تامین نیازهای مادی از نظر روانی و میزان علاقه او را نیز ارضا کند.
بدین لحاظ برای نیل به این هدف، یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب، مطالعه فردی و بررسی خصوصیات آن ها لازم و ضروری است. در غیر این صورت، با سپردن مشاغل به افرادی که یا علاقه ای به انجام شغل مورد نظر ندارند و یا فاقد توانایی و استعداد لازم برای انجام آن هستند علاوه بر آن که فردی عاطل و باطل بر سر کاری، گمارده میشود موجب از بین رفتن سرمایه مملکت نیز میگردد.
هر گاه کار خوب مورد علاقه انسان نباشد، باعث به وجود آوردن نگرانی، فشار روانی، ناکامی و حتی بیماری های جسمی و روانی و عدم سازگاری اجتماعی میگردد. داشتن کار خوب میتواند منبعی برای بر آوردن نیازها، احترام به خویشتن و سازگاری سالم باشد.
با توجه به این نکته که در جامعه ما کمتر از راهنمایی شغلی و حرفه ای بهره میگیرند و نیز با توجه به این عوامل می تواند باعث این شود که بسیاری از افراد به دلیل عدم. علاقه به شغلشان احساس نارضایتی میکنند.
تحقیقات متعدد، موید این واقعیت هستند که اولا با افزایش بیکاری، فساد شدت می یابد و ثانیا اشتغال و رضایت شغلی موجب نشاط و شادابی انسان میگردد.
میتوان گفت که رضایت از کار عبارت است از یک حالت هیجانی مثبت که نظر شخصی کارکنان در مورد کار خود یا جو حاکم به محل کار را منعکس می کند. رضایت از کار برای مدیران خیلی اهمیت دارد. زیرا عقیده نمی آفریند. باند تشکیل نمی دهد، شاد است و به شادی جو کاری نیز کمک میکند.
به طور کل پیامدهای رضایت از کار عبارتند از:
1) تولید بالا
2) کیفیت خوب
3) غیبت نکردن
4) کارکنان

دانلود پروژه بیماری پنومونی

تعداد صفحات:15
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
پنونونی چیست؟
پنومونی لین
اپیتولوژی
آسیب شناسی
عوارض
برونکوپنومونی
انواع پرونکوپنومونی
پنومومن هیپواستاتیک یا انتهایی
پنومونی آسپیراسیون
پنومونی بعد از عمل جراحی
پنومونی چرکی
پنومونی شیمیایی
پنومونی بینابین
ریه کشاورزان
انواع دیگر پنومونی
پنومون پنوموسیستیک
پنومونی لیپیدی
درمان پنومونی
منبع

پنونونی چیست؟
پنومونی عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه ها میباشد. در این بیماری حبابچه های هوایی موجود در ریه ها پر از چرک و سایر مواد مایع میشوند و رسیدن اکسیژن به خون با شکل مواجه میگردد. عفونت های ریوی بصورت پنومونی مسئول تمام موارد مرگ در ایالات متحده هستند. این امر تعجب برانگیز نیست زیرا که:
الف – سطح این تلیومی ریه همواره در محرمن چند لیتر هوای آلوده به عوامل مخالف قرار دارند.
ب – فلور حلق و بینی را نار خارنکس مرتباً حتمی در افراد سالم در طی خواب آپیره میشود.
ج – سایر بیماریهای شایع ریه باعث تسلیم مندن پاراشیسم و ریه در برابر ارگانیسم های مهاجم میگردند.
بنابراین استریل ماندن پاراشیسم طبیعی ریه یک معجزه کوچک است. مجموعه ای مکانیسم های دفاعی ایمنی و غیر ایمنی در دستگاه تنفسی وجود دارند که از حلق و بینی تا فضای آلوئولی امتداد دارند. آنها یک سر محکم را در را بر عوامل عفونی مختلف ایجاد میکنند.
این بیماری میتواند بصورت یک بیماری بالینی حاد و برق آسا پدیدار شود یا بصورت یک بیماری مزمن باید طولانی تر بروز کند.
طیف پنومونی از نظر بافت شناختی وسیع است: اگزودارب آلدوئولی فیبرینی – چرکی در پنومونی های باکتریایی حمله ارتشاع بینابینی تک هسته ای در پنومون های ویروسی و سایر پنومونی های آتیپیک و گرانولوم و تشکیل حفره در بسیاری از پنومونی های مزمن
پنومونی های باکتریایی حاد بصورت یکی از دو الگوی آناتومیک و رادیو گرافیک دیده میشود پنومون لوبی و بروتکوپنومونی.

دانلود پروژه اوقات فراغت و چگونگی گذران آن

تعداد صفحات:92
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول
مقدمه
تاریخچه در جهان
سیر تاریخی گذران اوقات فراغت
مشخصات فراغت در دوران جدید
تاریخچه در ایران
فصل دوم
کلیات تحقیق
طرح مساله
روش تحقیق
روش اسنادی و مطالعه کتابخانه ای
مشاهده
مصاحبه
اهداف تحقیق
فایده تحقیق
سوالات تحقیق
تعریف عملیاتی واژه ها
تعاریف اوقات فراغت
فرهنگ
خرده فرهنگ
فصل سوم
چارچوب نظری
بررسی آرا صاحب نظران
عوامل موثر بر چگونگی گذران اوقات فراغت
عامل زمان
عامل سن
عامل فضا و عامل جغرافیایی
عامل درآمد دسترسی به امکانات و وسایل و طبقات اجتماعی
عامل جنسیت
نوع نگرش ها، اعتقادات و دیدگاه
فصل چهارم
پیشینه تحقیقی اوقات فراغت
بخش مقالات
بخش جزوات درسی
پایان نامه ها
فصل پنجم
ویژگی ها و خصوصیات کلی جامعه مورد مطالعه
دلائل انتخاب و خصوصیات کلی جامعه مورد مطالعه
بررسی وضعیت جغرافیایی مناطق
جامعه مورد مطالعه
فصل ششم
یافته های تحقیق
مشاهدات اولیه
موضوع مشاهده
مشاهدات مربوط به گروه A
مشاهدات مربوط به گروه B
مقایسه
مصاحبه با مدیریت و معاونت دبیرستان ها
مصاحبه با تعدادی از دانش آموزان
مقایسه
فصل هفتم
نتیجه گیری و پیشنهادات
فهرست منابع و ماخذ

چکیده:
اوقات فراغت و چگونگی گذران آن از مباحث تازه ای است که بعد از انقلاب صنعتی و رشد منابع و تکنولوژی ها، توجه عالمان را برانگیخته و موضوعی مهم در حوزه علوم اجتماعی شده است. پژوهش حاضر به بررسی نحوه گذران اوقات فراغت در دو گروه از دانش آموزان دختر سال سوم رشته ادبیات و علوم انسانی در دو دبیرستان شهید بهشتی و شهید اول به (ترتیب واقع در منطقه 1 و 16 شهر تهران) میپردازد.
توجه به اوقات فراغت در این پژوهش از ابعاد ذیل حائز اهمیت میباشد. اوقات فراغت یک امر فرهنگی است. بر شخصیت افراد و از جمله شکل گیری شخصیت اثر میگذارد، آثار و نتایجی به صورت مثبت و منفی (انحراف و بزهکاری) برجای میگذارد. به فراغت جوانان و نوجوانان (که تعداد زیادی از جمعیت جامعه را به خود اختصاص میدهند) میپردازد، به فراغت دختران که از محرومیت و محدودیت بیشتری در مقایسه با پسران برخوردارند توجه میکند، توجه به فراغت در تعطیلات طولانی مدت تابستان و ایام نوروز، تطبیقی و مقایسه ای بودن، رویکرد انسان شناسی شهری و نهایتاً کاربردی بودن پژوهش حاضر از رئوس مهم توجه به اوقات فراغت و نحوه گذران آن میباشد. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر دو کلاس 21 نفره دانش آموزان دختر دبیرستانی در سال سوم رشته ادبیات و علوم انسانی است که در دو قشر کاملاً متفاوت (قشر بالا و پایین) قرار دارند. در این پژوهش از سه روش اسنادی، مشاهده، مصاحبه استفاد شده است.

دانلود پایان نامه بررسی علل عدم استقبال سواد آموزان از کلاس های نهضت سوادآموزی

تعداد صفحات:51
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
چکیده تحقیق
مقدمه
اهمیت موضوع
مسئله تحقیق
بیان موضوع
هدف تحقیق
فرضیات تحقیق
سئوال تحقیق
روش انجام تحقیق
جامعه آماری
روش جمع آوری اطلاعات
تعریف علمی مفاهیم و متغیرهای مورد مطالعه
سواد: (Literacy)
آموزش بزرگسالان: (Adult Education)
نهضت سوادآموزی
خودشکوفایی: (Self-Actualization)
بالغ و رشید: (Alult)
انگیزه پیشرفت: (Achierement motire)
آموزش بزرگسالان
آموزش پایه بزرگسالان: (Adult Basie Education)
آموزش مداوم آموزش پیگیر: (Lifelong Education, Permanent Education)
فصل دوم
بررسی پیشینه تحقیق
ادبیات تحقیق
سابقه پژوهشی موضوع
اولین بررسی
دومین بررسی
سومین بررسی
تعلیمات اکابر
سابقه پژوهش موضوع
ارزیابی سالانه پیشرفت نوآموزان و چگونگی موقعیت نوسوادان
مقایسه میزان کارایی برنامه سوادآموزی تابعی با بیکار یا بی سوادی
علل عدم استقبال بی سوادان از کلاس های سوادآموزی
عوامل شخصی
عوامل خانوادگی
عوامل خارجی
عوامل هوشی
میزان نگهداشت سواد
بررسی مسائل سوادآموزی ایران قبل از انقلاب اسلامی
تعلیمات اکابر
آموزش سالمندان
آموزش بزرگسالان
کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی
فعالیتهای کمیته پیکار جهانی با بی سوادی
فصل سوم
روش پژوهش
جامعه نمونه و روش های نمونه گیری
روش های جمع آوری اطلاعات
روش های آماری
فصل چهارم
یافته های پژوهشی
فصل پنجم
تفسیر و نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیت ها
پرسشنامه
منابع و مآخذ

فهرست جداول:
روش نمره گذاری
زمان مناسب برای تشکیل کلاس ها و ضرورت تغییر کلاس با تغییر فصل
تاثیر ویژگی های آموزشیار بر یادگیری سوادآموزان
گرایش نمونه ها به آموختن مواد مختلف
تاثیر سواد در ابعاد مختلف زندگی نمونه ها
میزان رضایت نمونه ها از عوامل مختلف در سوادآموزی
اهمیت تشویق
بررسی میزان ذوق و علاقه سوادآموزان
دلیل بی سواد ماندن سوادآموزان تا سنین بزرگسال
تطبیق اوقات فراغت بزرگسالان با ساعات تشکیل کلاس
مقایسه نمرات سوادآموزان با آموزشیاران و مسئولین نهضت سوادآموزی

چکیده تحقیق:
بی سوادی یکی از مسائل عمده اکثر کشورهای جهان سوم است که ریشه و اساس بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشکیل میدهد.
بررسی های اخیر سازمان یونسکو و بسیاری از سازمان هایی که در ارتباط با سوادآموزی یا آموزش بزرگسالان در کشورهای مختلف فعالیت میکنند نشان میدهد که این مسئله مشکلی همگانی است و محدود به کشورهای جهان سوم نیز نمیشود. این بررسی ها بیانگر این واقعیت تلخ هستند که بی سوادی و کم سوادی گرچه مسئله حاد و لاینحل اکثر کشورهای جهان سوم است ولی مشکل جدید کشورهای پیشرفته صنعتی نیز هست. اما مسئله بی سوادی به دلیل افزایش بی سوادان روز به روز اهمیت بیشتری مییابد.
با توجه به این که کسب مهارت های سواد اولیه پله های نردبان دانش و آگاهی است، بی سواد ماندن درصد بالایی از افراد جامعه وسیله ای برای عدم آگاهی و فقدان تخصص و مهارت های لازم برای ایجاد جامعه ای مستقل، آگاه و تواناست.
با وجود این که سال های متمادی، برنامه های مبارزه با بی سوادی به صور مختلف در اغلب کشورهای جهان سوم رونق داشته ولی به دلیل رشد جمعیت بر تعدد بی سوادان جهان افزوده شده است. بدین وسیله لازم است از افرادی که در تهیه این پروژه من را یاری نموده اند قدردانی شود.

مقدمه:
معمولاً برای پدیده هایی چون عقب ماندگی اقتصادی، فقر، جهل و وابستگی دلایلی متفاوت بیان می شود. این پدیده ها در دایره بسته ای فرض می شوند که هر کدام تشدید کننده دیگری است. نقطه آغاز همه این پدیده ها بی سوادی و جهل است که از بزرگ ترین معضلات هر جامعه محسوب می شود.
با اندکی تعمق و تفحص در سرنوشت جوامع بشری از ادوار دور تا کنون، میتوان به این نتیجه رسید که قسمت اعظم مسائل بشری که تنها بخشی از آن در این جا عنوان گردید، نه تنها از بی سوادی که از سواد نیز هست، چرا که مسائل و مشکلات جوامع به اصطلاح عقب افتاده و کشورهای جهان سوم حتی فقر و جهل آن ها نیز معلول عواملی است که در اثر سیاست گذاری ها، مدیریت ها و برنامه ریزی ها جوامع پیشرفته که غنی و باسواد نیز هستند به وجود آمده است.
پس آن چه در این ماجرا حائز اهمیت است، تعهد اخلاقی و وجدان آگاه سیاسی حکومت ها و دولت ها و اتخاذ خط مشی های بشر دوستانه، اصولی، واقع بینانه بر اساس شرایط موجود در هر جامعه است.
همچنان که شاهدیم در محافل و جوامع مختلف از هر طریق وسائل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی بطور مداوم از انسانیت، بشردوستی، آزادی دموکراسی، زدودن فقر و جهل و بی سوادی داد سخن به میان می آید که در اصل هدف جز نقض حقوق بشر، از میان برداشتن و دموکراسی، استثمار و در نتیجه فقر و نادانی، بردگی، جنگ و مسائل گوناگون دیگر نیست. به همین دلیل ملت هایی که با تلاش و از خود گذشتگی بسیار و پس از مبارزات طولانی، خود را از زیر سلطه استعمار و استثمار رها میسازند در اولین مرحله پس از کسب آزادی و استقلال، به ایجاد دگرگونی های اساسی در روابط اقتصادی و اجتماعی جامعه میپردازند و بعنوان اساسی ترین رکن این تغییر به اجرای برنامه های سوادآموز و آموزش بزرگسالان میپردازند. زیرا این حقیقت را نمیتوان نادیده گرفت که جهل و نادانی خود عاملی است که به بازگرداندن دست جنایتکاران و استثمارگران جهانی کمک میکند. در واقع هرگونه تحول و تغییر سازنده بدون توجه کافی به برنامه های سوادآموزی و آموزشی بزرگسالان مخصوصاً در کشورهای جهان سوم که دارای درصد بالای بی سوادی هستند، غیرممکن است.
از سوی دیگر گسترش آموزش بزرگسالان و ریشه کن کردن بی سوادی یک ضرورت اخلاقی برای جامعه بین المللی محسوب میشود. بی سوادی با فقر پیوند مستقیم دارد و در محروم ترین مناطق کشورهایی که دچار کمبود منابع طبیعی هستند، در بین فراموش شده ترین گروه های انسانی، در میان کسانی که از نارسایی ها و کمبودهای مهم و اساسی مانند غذا، بهداشت، مسکن و بی کاری رنج میبرند و به گسترده ترین شکل ممکن وجود دارد تداوم بی سوادی سدی عظیم در راه توسعه است و مانع از آن میشود که میلیون ها نفر مرد و زن عنان زندگی خویش را در دست بگیرند. بی سوادی عاملی است که مبارزه علیه فقر، نابرابری ها و تلاش برای پایه گذاری روابط برابر و منصفانه در برابر افراد و ملت ها را محکوم به شکست میکند. اگر شرایط و ویژگی های کشورهای محروم را مورد بررسی دقیق قرار دهیم، ملاحظه میکنیم که بی سوادی هر چند خود معلول نارسایی های اقتصادی و اجتماعی است ولی در ایجاد و تشدید آن ها نقش تعیین کننده ای دارد. استعمار جهانی که آگاهی و خلاقیت انسانها را مانعی برای حضور و سلطه خویش در کشورهای جهان سومی میداند نیز از دیرباز سعی خود را بر این معطوف داشته است که با طرح های دراز مدت مانع رشد و شکوفایی استعدادهای مردم شود و برنامه های رنگارنگش از رواج سیستم های غلط آموزشی و طبعاً شیوع بیماری مدرک گرایی تا کمیته به اصطلاح پیکار یا بی سوادی و نظایر آن شامل این مدعاست.