سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

سایت کتاب پیچ بهترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه

دانلود کارآموزی، پروژه، مقاله، کتاب، آزمون استخدامی، پایان نامه

دانلود پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی و تاب آوری در کیفیت زندگی کاری میان کارکارکنان

تعداد صفحات:102

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

چکیده

کلید واژه

فصل اول - کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف تحقیق

هدف کلی

اهداف جزئی

سوالات پژوهش

تعاریف نظری

هوش معنوی

تاب آوری

کیفیت زندگی کاری

تعاریف عملیاتی

هوش معنوی

تاب آوری

کیفیت زندگی کاری

فصل دوم - ادبیات و پیشینه پژوهش

هوش معنوی

مولفه های هوش معنوی از دیدگاه های مختلف

دیدگاه ایمونز

دیدگاه فریدمن و مک دونالد

دیدگاه نوبل و واگان

دیدگاه مک مولن

نظریه هوش سه گانه دانا زوهار و یان مارشال

تاب آوری

مدل های گارمزی و همکاران در خصوص تاب آوری

مدل تاب آوری فلچ

کیفیت زندگی کاری

نظریه والتون

نظریه دوبرین

نظریه کانینگهام و ابرل

پیشینه پژوهش (خارجی و داخلی)

هوش معنوی

کیفیت زندگاری کاری

تاب آوری

فرضیه تحقیق

جمع بندی

فصل سوم - روش شناسی پژوهش

طرح کلی پژوهش

جامعه آوری

نمونه و روش نمونه گیری

ابزار گردآوری اطلاعات

پرسش نامه هوش معنوی

روایی و پایایی پرسش نامه هوش معنوی

پرسش نامه تاب آوری بزرگسالان(ARS)

روایی و پایایی پرسش نامه تاب آوری بزرگسالان

پرسش نامه سنجش کیفیت زندگی کاری

روایی و پایایی پرسش نامه کیفیت زندگی کاری

نحوه اجرای آزمون

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

ملاحظات اخلاقی

فصل چهارم - یافته های پژوهشی

داده های توصیفی

یافته های استنباطی

فرضیه اول

فرضیه دوم

فرضیه سوم

فرضیه چهارم

فصل پنجم - بحث و نتیجه گیری

خلاصه پژوهش

بحث و نتیجه گیری

دستاوردهای اصلی پژوهش

محدودیتهای پژوهش

دراختیار محقق

خارج از کنترل محقق

پیشنهادهای پژوهش

پیشنهادهای کاربردی

پیشنهادات پژوهشی

منابع و ماخذ

پیوست ها

پرسش نامه هوش معنوی

پرسش نامه کیفیت زندگی کاری

پرسش نامه تاب آوری

 

فهرست اشکال:

هرم هوش چندگانه

مدل تخریب و انسجام مجدد فلچ

 

فهرست جداول:

اطلاعات دموگرافیکی گروه نمونه

میانگین و انحراف معیار متغیرهای هوش معنوی، تاب آوری و کیفیت زندگی کاری

همبستگی بین ابعاد هوش معنوی و ابعاد تاب آوری

همبستگی بین ابعاد هوش معنوی و ابعاد کیفیت زندگی کاری

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر شایستگی فردی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر شایستگی اجتماعی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر انسجام خانواده

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر حمایت اجتماعی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر ساختار فردی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر روابط انسانی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر امنیت شغلی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر پیشرفت شغلی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر مشارکت

رگرسون ابعاد هوش معنوی بر منزلت انسانی

رگرسیون ابعاد هوش معنوی بر توازن کار و زندگی

رگرسیون تعهد کاری بر ابعاد هوش معنوی

رگرسیون مسائل مالی بر ابعاد هوش معنوی

 

چکیده:

هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش معنوی و تاب آوری در کیفیت زندگی کاری میان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد بود که 100 نفر از آن ها بصورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه های هوش معنوی، کیفیت زندگی کاری و تاب آوری بزرگسالان پاسخ دادند.

جهت تحلیل داده ها علاوه بر روشهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ابعاد هوش معنوی (ارتباط با سرچشمه هستی، اتکا به هسته درونی) با ابعاد تاب آوری (شایستگی فردی، شایستگی اجتماعی، انسجام خانواده، حمایت اجتماعی، ساختار فردی) و سه بعد از ابعاد کیفیت زندگی کاری (روابط انسانی، توازن کار و زندگی و تعهد کاری) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین اتکا به هسته درونی قدرت پیش بینی کنندگی معناداری را برای ابعاد تاب آوری شامل شایستگی فردی، انسجام خانواده، ساختار فردی و ابعاد کیفیت زندگی کاری شامل : روابط انسانی و پیشرفت شغلی دارد و سرچشمه هستی تنها از قدرت پیش بینی کنندگی معناداری برای توازن کار و زندگی که از ابعاد کیفیت زندگی کاری است برخوردار میباشد از طرف دیگر هر دو بعد هوش معنوی نیز قدرت پیش بینی کنندگی معناداری برای ابعاد دیگر تاب آوری از جمله: شایستگی اجتماعی و حمایت اجتماعی و ابعاد دیگر کیفیت زندگی کاری مانند مشارکت را دارا میباشند. اما دو بعد هوش معنوی توانایی پیش بینی کردن را برای ابعاد کیفیت زندگی کاری شامل: امنیت شغلی، منزلت انسانی، تعهد کاری و مسائل مالی ندارند.

 

مقدمه:

مساله هوش بعنوان یک ویژگی اساسی است که تفاوت فردی را در بین انسانها موجب میشود از ابتدای تاریخ مکتوب زندگی انسان مورد توجه بوده است. اما از آغاز مطالعه هوش غالبا بر جنبه های شناختی آن نظیر حافظه، حل مسئله و تفکر تاکید شده، در حالی که امروزه نه تنها جنبه های غیرشناختی هوش یعنی توانایی عاطفی، هیجانی، شخصی و اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد بلکه در پیش بینی توانایی فرد برای موفقیت و سازگاری در زندگی نیز مورد اهمیت واقع شده است. هوش معنوی بعنوان یکی از مفاهیم جدیدی هوش در بردارنده نوعی سازگاری و رفتار حل مساله است که بالاترین سطح رشد در حیطه های مختلف شناختی، اخلاقی، هیجانی، بین فردی و ... شامل میشود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطراف و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری مینماید. این هوش به فرد دید کلی در مورد تجارب و رویدادهای زندگی میدهد و او را قادر میسازد به چارچوب بندی و تفسیر مجدد تجارب خود پرداخته، شناخت و معرفت خویش را عمق ببخشد.

ولمن هوش معنوی را بعنوان ظرفیت انسان برای پرسیدن سوالات غایی درباره زندگی و تجارب همزمان و ارتباط هریک از ما با دنیایی که در آن زندگی میکنیم تعریف میکند.

کیفیت زندگی کاری فلسلفه و اصولی است که نشان میدهد افراد مهمترین منابع سازمانی قابل اطمینان و مسئول هستند، قادر به ایجاد سهم ارزش مندی در سازمان میباشند و باید با آنها رفتاری مبنی بر احترام و درخور شان داشت. کیفیت زندگی کاری شامل فرصتها برای حل مشکلاتی است که منافعی را بطور دو طرفه برای کارمند و کارفرما به همراه دارد و مبتنی بر همکاری در مدیریت کار است. برخی آن را روشهایی میدانند که منجر به تقویت رضایت و بهره وری کارکنان میگردد.

سطوح بالای کیفیت زندگی کاری برای سازمان ضروری است. از آن جهت که سازمان را برای کارکنان جذاب میکند و منجر به حفظ و نگهداری آنان در سازمان میشود. کیفیت زندگی کاری انعکاسی از روابط موجود بین کارکنان و محیط کاری آنان است این رابطه نشانه ای از میزان سازگاری فرد با شغلش میباشد. کیفیت زندگی کاری را بعنوان یک محیط کاری، مطلوب میدانند که با اختصاص پاداش، امنیت شغلی و ایجاد فرصتهای رشد شغلی، موجب حمایت و ارتقای رضایت شغلی کارکنان را فراهم میسازد.

رویکرد روانشناسی مثبت گرا با توجه به استعدادها و توانمندی های در سالهای اخیر مورد توجه روانشناسان قرارگرفته است. این رویکرد هدف نهایی خود را شناسایی سازه ها و شیوه هایی میداند که بهزیستی و شادکامی انسان را به دنبال دارند. از این رو عواملی که سبب سازگاری هرچه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدهای زندگی گردند، بنیادترین سازه های مورد پژوهش این رویکرد می باشد.

در این میان تاب آوری جایگاه ویژه در حوزه روانشناسی تحول، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی یافته ست، به طوری که هرروز بررسی و پژوهشهای مرتبط بر این سازه افزوده میشود . گارمزی و ماستن تاب آوری را یک فرآیند، توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده تعریف نموده اند. به بیان دیگر تاب آوری، سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است.

البته تاب آوری، تنها پایداری در برابر آسیبها با شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمی باشد بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامون خود است. میتوان گفت تاب آوری، توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی- روانی، در شرایط خطرناک است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.